Yasin Kurt: ‘Goede banden met de gemeente zorgen voor gezamenlijke verantwoordelijkheid’

Pro-Max Transport en Logistiek is gevestigd aan de Linschotenstraat en beschikt over een wagenpark van bijna 100 voertuigen, van vrachtwagens tot bestelwagens. Eigenaar Yasin Kurt benadrukt het belang van gezamenlijke verantwoordelijkheid in de Spaanse Polder. ‘Als ik een politieauto voorbij zie rijden, vraag ik direct of er iets aan de hand is en of we met camerabeelden kunnen helpen.’
Vrijheid als koeier
Yasin begon zijn carrière als postsorteerder bij een distributiecentrum. ‘Ik zag de koeriers aan het werk en dat sprak me aan. Ik solliciteerde als pakketbezorger en vond het werk meteen erg leuk. Zo belandde ik in het vak. Je bent alleen op de weg, zonder dat iemand naast je staat en je voortdurend aanstuurt. Bovendien heb je vaak de vrijheid om je eigen planning te maken.’
Van eigen bus naar 80 man personeel
Het werk als koerier bevalt Yasin goed en hij besluit als zelfstandig ondernemer verder te gaan. ‘Ik begon met een eigen bus en huurde een paar jaar later een kleine unit in de Graafstrumstraat. Destijds had ik zo’n 15 auto’s. Met kleine stappen heb ik mijn bedrijf verder uitgebouwd.’ De coronapandemie betekende voor Yasin wel een keerpunt: Pro-Max groeide flink, vooral door de toenemende vraag in de e-commerce. Inmiddels heeft hij meer dan 80 mensen in dienst en werkt Pro-Max met zo’n 150 chauffeurs op oproepbasis.
Goed werkgeverschap
Volgens Yasin kiezen chauffeurs bewust voor Pro-Max vanwege de goede reputatie. ‘Mensen benaderen mij vaak zelf, veel gaat via mond-tot-mondreclame. Ik werk niet met wervingsbureaus.’ Voor hem draait alles om goed werkgeverschap. ‘Ik wil een warm gevoel overbrengen en zorg dat chauffeurs correct worden behandeld.’
‘Gewoon eerlijk blijven – eigenlijk is het niet zo moeilijk.’

Handen ineen voor betere uitstraling van de polder
De verantwoordelijkheid die Yasin voelt voor zijn personeel geldt ook voor zijn directe omgeving. ‘Als ik een politieauto voorbij zie rijden in de polder, vraag ik meteen of er iets aan de hand is en of we met camerabeelden kunnen helpen. Ik heb direct contact met de wijkagenten.’ Volgens Yasin is er vooral verbetering nodig in de uitstraling van het gebied. ‘Ik kom regelmatig lachgascilinders en zwerfvuil tegen. Ook staan hier vaak vrachtwagens met buitenlandse kentekens, met chauffeurs die op straat koken. Dat kan netter. Hopelijk draagt de komst van bijvoorbeeld een bedrijf als Porsche daaraan bij.’
Steeds meer verbonden met de stad
Om verder te kunnen groeien, zoekt Yasin meer ruimte voor Pro-Max. ‘Ik ben al lange tijd bezig om een nieuw terrein in de polder te krijgen, maar dat blijkt erg lastig. Voor nu heb ik verschillende standplaatsen waar ik mijn wagens kan parkeren, zoals in Berkel en Rodenrijs, Dordrecht en Botlek. Maar het liefst zet ik mijn wagens hier neer in de polder. Rotterdam voelt als thuis, dat gevoel kan ik niet uitleggen.’ Als ondernemer en ambassadeur voelt Yasin zich ook steeds meer verbonden met zijn stad. ‘Ik heb goede banden met mensen in de gemeente. Ze geven me het gevoel dat ik erbij hoor en dat we samen verantwoordelijk zijn voor oplossingen.’
Zoek elkaar op
Wel zou de gemeente volgens Yasin een actievere rol kunnen spelen door meer contact te zoeken met ondernemers. ‘Ga naast het uitvoeren van milieucontroles ook bij de ondernemers langs en vraag waar ze tegenaan lopen. Er zijn hier veel vakmensen die de stap hebben gezet om voor zichzelf te beginnen, maar die soms worstelen met ondernemerszaken zoals administratie. Het zou mooi zijn als we die samen kunnen begeleiden.’ Zelf zou hij daar ook een bijdrage aan willen leveren, maar zijn drukke agenda laat dat nu niet toe. Yasin denkt nog wel eens terug aan de tijd als zelfstandig ondernemer in zijn eigen bus. ‘Die periode was een stuk minder hectisch,’ zegt hij lachend.
Auteur: Hendrik ter Haar Romenij