Peitsman: ‘Wij leveren techniek die zorgt voor kippenvel bij concerten, daarom is logistiek cruciaal’

Dagelijks vertrekken er vanuit de Innsbruckweg 97 vrachtwagens naar Ahoy, de Ziggo Dome en andere podia. Peitsman levert techniek voor licht, geluid en beeld bij concerten en theaterproducties. Met Rotterdamse nuchterheid vertelt eigenaar Hans Peitsman over ondernemen in de Spaanse Polder en zijn liefde voor het vak.
‘Wanneer een concert begint en de eerste tonen klinken, dát kippenvelmoment is waarom ik in deze business zit.’
Gedwongen vertrek door brand
Peitsman Licht & Geluid is nog maar een paar jaar gevestigd in de Spaanse Polder wanneer er in 2008 brand uitbreekt. Alle naastgelegen panden, waaronder dat van Peitsman, lopen schade op. Hans krijgt het nieuws te horen vanuit zijn stacaravan in Zuid-Frankrijk. ‘De brandweercommandant herkende nog een paar van de aanwezige collega’s, omdat we een paar maanden eerder de techniek hadden verzorgd bij de opening van een kazerne.’ Peitsmans huurcontract wordt ontbonden, waarna het bedrijf noodgedwongen verhuist naar de Rotterdamse Bovendijk.
Van groei naar corona: ‘Een zware tijd’
Op de Bovendijk volgt een periode van groei, maar een laadperron ontbreekt om snel vrachtwagens te bevoorraden met flightcases en apparatuur. Peitsman vindt een nieuwe locatie in de Spaanse Polder, met vier loading docks. Maar na de opening van een derde vestiging in Zwolle breekt een zware tijd aan. ‘Alle voorstellingen stopten tijdens corona, het was klaar. We hebben nog wel een extended reality-studio opgezet voor livestreams en digitale evenementen.’ Maar volgens Hans is dat niet meer dan een doekje voor het bloeden. Met subsidie weet hij zijn bedrijf overeind te houden.
Tsunami aan werk
Dan komen de eerste signalen dat de cultuursector weer open mag. Hans vertelt dat theatertournees en festivals weliswaar geannuleerd worden, maar dat tickets bewaard mogen blijven. ‘Na een lange periode van stilte en onzekerheid volgt ineens een tsunami aan werk. Gelukkig, want hoe gaaf digitale events met 3D en virtual effects ook zijn, ze komen niet in de buurt van een live ervaring. Wanneer een concert begint, de eerste tonen klinken en alles samenkomt na maanden voorbereiding met een team van soms 60 tot 100 man – of het nu een groot evenement is of een intieme zaal – dat kippenvelmoment is waarom ik in deze business zit.’

Centrale ligging Spaanse Polder is cruciaal
Peitsman werkt mee aan theatertournees en reist mee met bands en artiesten zoals Goldband, Douwe Bob, Son Mieux en Blaudzun. ‘Daarom is het hele logistieke proces voor ons cruciaal. Onze mensen moeten er zijn, onze spullen moeten er zijn. De techniek moet kloppen, we kunnen niet zeggen: we komen morgen wel terug. De reden waarom we in de Spaanse Polder zitten, is de centrale ligging: je bent nu snel op de rijkswegen. Dat moet zo blijven. Daarom is de toenemende druk op het lokale wegennet echt een aandachtspunt.’
‘Een locatie die andere mooie bedrijven aantrekt die willen groeien.’
Verder ontwikkelen aan hoogwaardig bedrijventerrein
Nu Hans ambassadeur van de Spaanse Polder is geworden, beseft hij hoe belangrijk die rol is. ‘Ik denk dat het voor zowel de gemeente als de ondernemers goed is als er onderling contact is. Je loopt toch tegen dezelfde zaken aan, en dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. We hebben hier allemaal te maken met parkeerdruk. Hoe gaan we dat samen oplossen? Voor de toekomst denk ik dat er ook actief gewerkt moet worden aan de panden die in verval zijn. Zodat ze tijdig vernieuwd en herontwikkeld kunnen worden, en bijdragen aan een hoogwaardig bedrijventerrein.’
Auteur: Hendrik ter Haar Romenij