Marjolein Beemster (Loef): ‘Een duurzame hub met een echt Rotterdams karakter’

De Spaanse Polder is onlosmakelijk verbonden met het leven van Marjolein Beemster. Als kind reed ze er rond op rolschaatsen, later beheerde ze er panden voor het bedrijf van haar vader. Nu ontwikkelt ze vastgoed met haar eigen bedrijf Loef, gevestigd aan de Strickledeweg. ‘Ik zeg tegen iedereen: je moet nu instappen. Dit gebied gaat zich ontwikkelen, en dat is onvermijdelijk.‘
‘Dit wordt hét bedrijventerrein van de toekomst.’
Van merkstrateeg naar vastgoedbeheerder
Met een marketingachtergrond wilde Marjolein brandmanager worden. Ze werkte voor Unilever en Nestlé, maar merkte al snel dat het niet haar wereld was. Haar vader, actief in de vastgoedsector, bood een tijdelijke oplossing: ‘Kom mij maar een jaar helpen. Dan kun jij nadenken wat je wilt.’ Op dat moment was er sprake van een zware dip in de vastgoedmarkt. ‘We kregen alleen maar sleutels terug – ondernemers vertrokken massaal.’ Haar marketingachtergrond kwam goed van pas. ‘Voorheen regelde de makelaar alles: sleutel, huurcontract, klaar. Nu moest je echt zelf aan de bak: actief zoeken naar nieuwe eigenaren, het pand vermarkten en van een gebouw een aantrekkelijk product maken.’
Thuis in de Spaanse Polder
Uiteindelijk werkte Marjolein 4,5 jaar samen met haar vader. Een groot deel van haar portefeuille bestond uit panden in de Spaanse Polder, een gebied dat ze door en door kent. ‘Ik ben er letterlijk in opgegroeid – de Spaanse Polder was altijd een deel van mijn leven. Vaak op zaterdag rolschaatste ik daar, terwijl mijn ouders even naar de zaak moesten. Wat we als kinderen zagen? Pure bedrijvigheid. De ruwe dynamiek die ik nog steeds associeer met de Spaanse Polder. Geen gepolijste bedoeling, maar eerlijk en direct. Het Rotterdamse: niet zeuren, maar mouwen opstropen.’
Aantrekkelijke oppervlaktes creëren
Uiteindelijk startte Marjolein in 2017 Loef, vanuit haar kantoor in de Spaanse Polder. Ze richt zich op het ontwikkelen en beheren van vastgoed. Volgens haar heeft de Spaanse Polder veel potentie, maar is medewerking van de gemeente essentieel om die kansen te benutten. ‘Er is nu simpelweg te weinig ruimte,’ stelt ze. ‘Voor een goede herverkaveling hebben we echt de gemeente nodig.’ Marjolein wijst erop dat veel kavels in de polder op dit moment te klein zijn. ‘Terwijl de vraag juist naar grotere kavels gaat. Door ruimtes samen te voegen, creëer je aantrekkelijkere oppervlaktes en kan de Spaanse Polder zich beter profileren als een dynamisch en functioneel bedrijventerrein.’
Een lintje voor de polder
Volgens Marjolein vervult de Spaanse Polder een belangrijke rol voor de stad Rotterdam. Ze wijst op de komst van Codrico naar de polder. Op het fabrieksterrein van de graanverwerker in Katendrecht wordt nu ruimte gemaakt voor woningen. ‘Het feit dat zo’n bedrijf zich hier kan vestigen, laat zien dat wij woningbouw [in andere wijken] mogelijk maken. Daar zou de polder bijna een lintje voor moeten krijgen,’ zegt ze lachend. ‘Ik denk dat er een belangrijke taak ligt om ons als gebied ook binnen Rotterdam op de kaart te zetten. Dan mogen we echt wat meer uitdragen: je moet er nu bij zijn. Want het is echt het bedrijventerrein van de toekomst.’
Ook in de toekomst: niet lullen maar poetsen
Volgens Marjolein is branding essentieel voor de toekomst van de Polder. ‘Ik zie het graag als een gebied waar verschillende sectoren, zoals food en automotive, elkaar versterken,’ zegt ze. ‘Ondernemerschap en vooruitgang moeten de verbindende factoren zijn.’ Er is volgens haar een verschil tussen het rauwe Rotterdamse karakter en de transitie naar een duurzamere, modernere hub, maar dit hoeft geen conflict te zijn. ‘Het oude en nieuwe moeten elkaar aanvullen. Hier wordt niet alleen gewerkt, maar ook vernieuwd, en dat moet in de toekomst zichtbaar blijven.’
Auteur: Hendrik ter Haar Romenij
Foto: ondernemen010.nl/actueel/ook-jouw-zaak-loef/